Nissan Primera 2.0 S kombi -00
Med sorg i hjärtat ska vi nu göra oss av med familjens trotjänare till förmån för en yngre förmåga.
Hen är silvergrå och metallicglänsande i lacken. Tittar man på den tidiga vintermorgnar så syns inte de bruna fläckarna, i stället glittrar den lite fint när solen tittar fram.
Det sitter en 2-litersmotor under huven som har fungerat i drygt 26000 bekymmersfria mil hittills.
Motorn är fruktansvärt dieselsnål, eftersom den går på 95oktanig bensin. 5 växlar framåt + Racerväxeln.
Bilen har fått en skvätt olja och lite övrig omsorg var 1500mil under alla år, och den har alltid startat oavsett väderlek trots att den aldrig fått komma in i garaget.
Undertill är den förvånansvärt bra bibehållen, då hustrun mot min rekommendation kostade på bilen en underredsbehandling för några år sedan.
Står stadigt på alla fyra sommardäcken som ligger på aluminiumfälg.
I den stora kombibakluckan ligger 4 plåtfälgar med dubbat gummi påmonterat, inte vacker, inte bra, men lagligt. Där hittar man även detaljer som insynsskydd och passagerarskydd.
Vindrutan har haft en date med en sten, så i nederkant finns en lång spricka, som besiktningen inte brytt sig om.
Fjärrlåset går att öppna bilen med, men inte stänga. Har inte kikat så mycket på det, men det är säkert en brytare i nyckeln som gett upp. Vänster bakdörr har tappat kontakten med nyss nämnda centrallås, och får låsas/öppnas med knappen inifrån. 2 nycklar ingår.
Bilen är ostädad, otvättad, påställd, försäkrad, skattad, orökt och dessutom nybesiktigad (4/11), med bara 2 bra att veta punkter på protokollet (damask drivknut vänster fram, och rostangripna bromsskivor bak)
Som övriga finesser kan nämnas att det sitter en CDradio som på sin tid var det bästa som gick att få tag på. CDspelaren behöver kanske få en rengöringsskiva i sig innan den fungerar med hembrända skivor. Jag kan skicka med en hembränd Larz-Kristersskiva så du har att testa med som bonus
I baksätet sitter överdrag, och jag förmodar att tyget under är i skick som nytt.
Pärlan har AC som dessutom fungerar, och värmen i framstolarna sprider en god värme svala morgnar och sena kvällar. Blir det ändå för varm så fungerar elhissarna på alla fyra rutorna.
Vill du koppla på en släpkärra, går det utmärkt, då det sitter ett avtagbart drag där bak.
Jag inte ute efter brevkompisar, och prata det gör jag så bra själv helst svenska.
Har försökt beskriva alla för och nackdelar så ärligt det går.
Eventuell prisjustering gör vi på plats om du nu tycker att bilen inte motsvarar din förväntan
Bilen finns i Skultuna (1.5 mil norr V-ås)