Subaru Justy J10 Trendy -85
The one and only!
Den Japanska bergsgeten även kallad Subaru Justy/j10/Trendy. Bilen är så sjukt bra att den bokstavligen fick flera namn beroende på var i världen man hade den goda lyckan att få införskaffa denna brutala stålvargsliknande fabel.
-Bilen är handsmidd i de mörkaste av Japanska industrier av självaste Fuji Heavy Industries, även kallad biltillverkarnas Saruman. "Designad" av män, med enbart hjälp av svärd och linjal, skapade de den perfekta bilen.
-Tre-dörrars hatchback/kombikupé med delbart och fällbart baksäte. Och så taklucka såklart! Sommar- och vinterdäck i gott skick.
-En (1) liters tre-cylindrig motor (10ef) på 1000cc med 54 frustande välhängda hingstar.
-5-växlad manuell låda som är förföriskt distinkt och lättjobbad.
- Säkerhet. Bilen har bälten på alla platser och så byggdes den med 1984 års patenterade I.D.N.R.I.S, vilket står för Instant Death No Retardation Impact System. Med andra ord löper man ingen risk att hamna i händerna på långvården då man omedelbart omkommer vid kollision i hastigheter över 12Km/h! Men, man har aldrig känt sig så levande som när man kryssar mellan långtradarna på Essingeleden eller i skymningsdis på landsvägar utmed den svenska landsbygden.
-Och så, pièce de résistance,
DEN ÄR 4-HJULSDRIVEN! 4X4, 4wd på en bil som väger mindre än 2 Pavarotti.
4-hjulsdriften kopplas in med hjälp av en magisk knapp på växelspaken, vips så lyser fyra hjul upp på instrumentpanelen och så har man en pansarvagn! Har kört som längst 30 mil med konstant 4-hjulsdrift under den fruktade Sala-stormen 2013 mellan Borlänge-Norrtälje. Låg och kryssade mig fram mellan svettiga hockeymorsor och smörjmedelförsäljare längs riksväg 70 med ett leende på läpparna.
-Bilen blev ombesiktigad den 3:e januari 2014 utan anmärkning efter att först blivit gravt missbedömd av en praoelev på bilprovningen för en månad sedan.
-Den är servad med olja och filter för ca 200 mil sedan och bilen drar ca 0.54 L/10km i marchfart.
-Eftersom Sarumans drönare bara hade ett svärd till hands under tillverkningen så valde de en aning tunnare plåt runt hjulhusen och det finns därmed rost att hitta om man letar. Annars har den blivit lagad av Buffel&B;åg AB med hjälp av den ryska Pepsodent-metoden, även kallad plastic padding. Detta finns att skåda lite på bagageluckan och lite vid hjulhus. Annars är den glimmande! Jag kan inte laga karossen själv då jag vet lika mycket om svetsning och dylikt som påven vet om gynekologi!
-Bilen har ägts inom familjen sedan -96!
10 000 eller högstbjudande!
-Byten? Jag tar emot jobberbjudanden då jag är arbetssökande i en stad där framtidsutsikterna är i likhet med Nordkoreas.
-Jag har högskoleutbildning och ordnat boende i Sthlm mm. CV skickas på begäran! Alternativt byte mot bil, helst med farthållare, som är besiktigad och skattad.
Frågor eller fler bilder? 1Maila 2Ring. Jag pratar engelska på master-nivå samt tyska, holländska och spanska på Jönsonligan-nivå
Med reservation för eventuell felskrivning!