Bestofblocket

Volvo 145 Nordic Beast Edition

Svåra vintervägar? Kamelstigsrally eller stadskörning? INGA PROBLEM. The Vo a.k.a Våfflan tar sig fram oavsett terräng och årstid. Denna nordiska best har rullat säkert sedan 1971.


Byggdes på den tiden då saker byggdes för att hålla.
Karossen är förmodligen byggd av tysk pansar och nedsmälta riddarrustningar. Den har en och annan liten buckla efter att förmodligen ha krockat med Tors Hammare vid slaget om Valhall eller blivit utsatt för ett meteoritregn.


Att öppna huven är ungefär som att öppna Tutanchamons sarkofag. Tungt och nästan omöjlig att stänga. När du väl fått upp den skådar du en B-20 motor som tidigare hade dubbla värstingförgasare. Men eftersom den drack som ett team ryska kolgruvarbetare så blev den av med den ena. Nu dricker den mer som en ansvarsfull Finne, ca 0,8 l/mil.


På tredje dagen sade gud. "Varde ljus" och vips fanns lysen på The Vo. The Vo är utrustad med både extraljus i fronten samt rediga backstrålkastare som lätt sätts igång med en knapptryckning. Perfekt om din by skulle bli utan ström eller om solen skulle slockna.


Den har ett väldigt tufft takräcke. Smidda rails i krom och typ Osmium från Mount Doom. Det är bevisat då vi under flertalet gånger använt takräcket för att frakta vår Extremt tunga kanot längs de norrländska skogarna.


The Vo har fjongnya vintersulor av Sailun Ice Blazer-modell. Bilen sitter fastnaglad på vägen likt ett barn som precis provat slicka på en lyktstolpe en kall januarimorgon.


Bilen är rollad tufft i svart och militärgrön färg för att försvåra för eventuella spioner och andra utländska hot att se den. Perfekt när ryssen kommer!


Invändigt är den inte i det modernaste skicket som man realistiskt sett inte heller kan förvänta sig av en bil från en svunnen tid. Slitna galon/tyg säten i svart. Grå rattmuff och en tuff växelspak. Bilens innertak har en charmig färg. vitgult batikspräckligt.


Bromsarna bak bör ses över om man inte uppskattar ljudet av gnisslande metall. Tror det har något med den icke fungerande handbromsen att göra. Man bör göra en ventiljustering då den knackar som en hackspett uppfödd på RedBull. Avgassystemet bör svetsas alt. bytas ut på något ställe. Eller så skiter man i det och hoppas på att andra finner det sportigt. Vid extremt höga hastigheter (läs 90-100km) lyser amp-lampan. Men det är inget att bry sig om. Lite rost finns på sporadiska ställen. Gångjärnen till huven och golvet under förarstolen är det mest akuta. Kan annars bli lite Yabbadabbadoo av det hela på längre sikt.


Säljes pga tidsbrist och framförallt garagebrist. Det är inte så himla skoj att skruva i bilen i -25°C mitt ute i skogen. Annars hade vi behållit den för det är en jäkel på att ta sig fram och en fröjd att köra även om man så kastar in en vardagsrumssoffa i bagaget och en kanot på taket.


The Vo är besiktad till Juli 2015 så det är bara att gasa på.
Fler bilder kan mailas vid intresse - OBS! Helt seriös annons! The Vo finns på riktigt och ska säljas!


Slumpa ny annons